zaterdag 3 april 2010

Graafschap: ballen in de buik

In between days, tussen hoop en vrees. Deze zaterdag is zo'n dag. Het kampioenschap van de Jupilerleague is aan de orde. Gisteren verloor Cambuur tegen MVV. Morgen moet de Graafschap winnen van Go Ahead Eagles (een mooi affiche zou Tom Egberts zeggen.
En vandaag kun je niets. Een beetje twitteren, muziekje erbij, boodschappen doen en mezelf voorstellen hoe het morgen is. Het gevoel van het winnende doelpunt, in de laatste minuut, het raspende geluid van een harde bal in het net, zo voelt het ook in mijn buik. En dan die euforie opspringen, juichen, elkaar in de armen vliegen. Kampioenen, kampioenen, ole, ole. Het stadion ontploft zegt de verslaggever dan. Nou ik ook.
De andere kant is een gelijkspel of verlies. Een hele wedstrijd lang kijk ik spelers naar voren en foeter op risicoloos terugspelen. Vanaf rij 10 strooi ik met aanwijzingen, goedbedoeld maar o zo onhoorbaar. En mijn buurman toeter ik moppers in zijn oor. Er is niets gewonnen, maar ook nog niets verloren.
En deze dag is dan beide: opwinding voor niets, maar wel opwinding.

Gerrit Geuvers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten