zondag 31 oktober 2010

hele natte halve marathon


De fabel van de haas en de schildpad speelt zich af in een zonnige en droge omgeving. Daar was vanochtend, 31 oktober, geen sprake van bij atletiekvereniging Argo in Doetinchem.
Een sprookje werd het dus niet. De haas heeft gewonnen.

Vanaf de accommodatie van Argo vertrok een internationaal veld voor ruim 21 kilometer door de mooie maar druilerige omgeving van Doetinchem.

Terwijl de haas met de cheque vertrok was een aantal schilpadden nog onderweg. Maar altijd nog sneller dan de bezemwagen. En in ieder geval dapperder dan ik en de vele toeschouwers. De omstandigheden viel velen hen zwaar.

Het weer ontnam ze de behendigheid en durf om een list te verzinnen. "Normaal heb ik altijd wel een goed richtingsgevoel, maar door modder op de weg was dat verdwenen," vertelde een hardloopster. "Ik moest me te zeer concentreren op het parcours. Dat loopt niet prettig."

Een andere atleet vond het weer juist geen probleem. "Met regen loop ik altijd erg goed. Ook de temperatuur was goed." Het was ongeveer 10 graden, weinig of geen wind. Dat resulteerde in een parcoursrecord van ruim 1.09, gelopen door de Keniaan van de foto wiens naam mij ontschoten is. Hij loopt normaal als haas in marathons.

Een mooi resultaat voor de organisatie van Argo. En voor zowel haas als schildpad is een warme douche dezelfde tintelende beloning.

Gerrit Geuvers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten