zondag 10 april 2011

Zwerver


Waarom er zwervers zijn heeft me altijd verbaasd. Maar sinds kort ken ik een beetje het verhaal van Hamori, de zwerver met de blauwe vuilniszak. Hij loopt door Doetinchem met steeds groter wordende scheuren in zijn broek. In die vuilniszak heeft-ie zijn hele hebben en houwen zitten, maar geen extra broek.

Ik spreek Hamori wel eens. Hij is grappig, maar ook verbitterd. Hij is Hongaar, is getrouwd geweest en woonde en werkte in de Achterhoek. Maar hij is gescheiden en er ging meer mis. Hamori is in de hoek beland waar de klappen vallen. Hij is zelfs al niet meer welkom voor koffie bij de Albert Heijn, de Coop of de C1000 in de stad.

Hij zegt te zijn bestolen. Maar door wie wordt mij niet duidelijk. Kennelijk zijn enkele kostbaarheden ontvreemd, maar ook voelt hij zich bestolen door de overheid.

Maar waarom doe je niet een betere broek aan? Er worden hem van alle kanten broeken aangeboden, maar hij weigert categorisch. "Het wordt nu warmer dus kan me dat niet zo veel deren. Maar ik hoef helemaal geen broek, ik wil een uitkering. Dan koop ik zelf wel een broek."

Hij zit in de hoek waar de klappen vallen, maar is ook trots en rete-eigenwijs. Misschien heeft het wel met elkaar te maken.

Gerrit Geuvers

11 opmerkingen:

  1. Jacqueline Zappeij17 mei 2011 om 21:05

    Ik ken natuurlijk deze bekende zwerver, alleen zijn naam wist ik nog niet.Als we elkaar tegenkomen in binnenstad groeten we altijd.Ik had al gemerkt dat zijn broek bijna doorzichtig werd, en dacht eraan een spijkerbroek van mijn zoon mee te nemen, en misschien nog wat shirts, dacht ruimhartig: wij kunnen het missen.
    Wel, nu ben ik wijzer geworden, weet niet alleen zijn naam, maar ook dat de kleding niet zal worden aangenomen.Waarschijnlijk is zijn trots( en koppigheid) nog het enige wat hij bezit wat van waarde is.Misschien valt er wat voor te zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liep laatst naar het gemeentehuis de trappen af en zag hem zitten. Overwoog ook om een broek bij Broekenbinkie te halen. Speelde nog met gedachte want het liet me niet los dat ik het niet meteen gedaan had. dus dacht vandaag: googlen op "zwerver doetinchem" en belandde hier en zie dat dit dus nutteloos is. Wel leuk, je geeft de mensen een naam en een verhaal. Top groeten, Raymond Wolters.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. man is inmiddels met een nieuwe broek in het ziekenhuis overleden.....hij had een hekel aan het systeem en iedereen die hem hulp aanbood kon weleens gestuurd zijn door het systeem...er viel weinig meer aan te redden als je overal kwaad inziet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en Hamori zal dan zijn achternaam zijn, cesar was zijn naam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is het zeker dat deze zeer lieve man dood is ?
    Ik heb wat navraag gedaan maar tot nu toe nog geen erkenning dat hij is overleden.

    Wel dat het best mogelijk zou kunnen zijn omdat hij al een paar dagen word vermist.

    Waar is hij aan overleden is dat bekend?
    Onderkoeling hoor ik hier, als mogelijk verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hamori is niet dood. Maar of hij leeft weet ik ook niet. Hij is geplaatst in een (gesloten?) inrichting in Apeldoorn. De positieve verhalen die ik hoorde zijn dat het beter met hem gaat. Ik hoop dat dan maar.

      Verwijderen
  6. Hamori inmiddels al weer enkele weken gesignaleerd in Doetinchem na het meedoen aan extreme home (less) make-over want hij ziet er heel anders uit geknipt en geschoren en in een kek windjack met broek zonder gaten (afgezien van die twee waar zijn benen door heen moeten)

    toedeledokie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is wonderbaarlijk te noemen dat harm hoe ik hem ken zomaar voor dood word verklaart.
    Ik was zeer verrast en verdrietig dat harm dood was.
    Plots zomaar staat harm ineens weer voor me, zoals altijd hoe ik hem ken.
    Inderdaad er is iets met hem gebeurd hij zag er een stuk beter uit, maar helaas niet meer zoals vroeger bij de esso normaal aanspreekbaar.

    Het is pijnlijk te zien dat harm zich zo ernstig heeft uitgesloten van de mensheid om zich heen.
    Toch heb ik het gevoel dat hij geniet van het leven hoe hij in zijn wereld het leven ziet.

    Harm je zult dit hoogst waarschijnlijk nooit lezen ( je bent tegen internet heb je ooit verteld) maar ik ben blij je weer in levendewijzen te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat kletsen de mensen nu allemaal, het is gewoon een vieze kerel, een niksnut en een grote bietser.Hij staat bij de parkeerautomaten het zuur verdiende geld van de mensen af te troggelen omdat hij te lui is om te werken. Als ze die gozer geen geld gaven was het probleem uit de wereld want dan moest hij wel gaan werken, maar jullie werken er allemaal aan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het ook een vies persoon, en bedelen hoef niet in Nederland. Ik zie hem regelmatig lopen en ik kan je vertellen, hij mankeert niets laat hem maar mooi gaan werken. Daar komt bij dat bedelen in Nederland strafbaar is. Weet je wie ik zielig vind, al diegene die dit goedkeuren en er aan meewerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook dakloos geweest ken cesar persoonlijk de man kan al twee jaar met pensioen krijgt al jaren geen geld van niemand een goede man waar ik respect voor heb en oordelen over iemand is makkelijk maar geloof me iedereen kan dakloos worden ik dacht ook dat gebeurt mij nooit dus mensen een beetje respect voor mensen die in een situatie zitten als cesar zou hij wel verdienen gr ex dakloze

    BeantwoordenVerwijderen