donderdag 3 december 2009

Minaretten in het Montferlandse bos

Vanochtend op de fiets door de Montferlandse bossen gefietst. Op de ATB, want dan zie je meer. Dat valt tegen want het is buffelen, maar als je even stilstaat kun je genieten van een rustgevende bosomgeving of van mooie vergezichten. Die verre blik komt er alleen als er flink wordt gekapt. Volgens een woordvoerder van Huis Bergh gaat dat niet zonder slag of stoot. Als je vijanden zoekt moet je bomen gaan kappen.
Mijn indruk is dat het er mooier op wordt. Ik hou wel van een beetje zicht om me heen. Een dicht bos maakt eerder depressief dan gelukkig. Niet alles hoeft gekapt, maar zo hier een daar een hectare of wat, doet goed aan het gemoed.
Nu is het beleid van de bosbeheerder om vooral dennen en sparren te kappen. Ook daar kon ik me helemaal in vonden. Lelijke sprieten die hypochonder tot nog dieper nadenken stemt. Geen vrolijke jongens, die naaldbomen. Maar nu hoor ik dat deze bomen "exoten" worden genoemd. "De exoten worden de komende jaren uit het bos verwijderd." Dan gaat mijn hart ineens politiek correct tikken.
Die mooie spar, de altijd groene minaret tussen die bleke beuken. Is het Montferland het begin van de PVV-revolutie? Hebben we hier straks het eerste autochtone bos van Nederland? Staan hier straks nog minder minaretten dan in Zwitserland?
Ik start een actie: Spaar de spar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten