donderdag 31 december 2009

oudejaarskroegentest

Met oudejaar hing tout Doetinchem altijd bij 't nieuwe Vermaeck er met de benen uit, volgens Henny Haggeman in de Gelderlander van 29 december. Hij kan het weten, want het is zijn vak. Een vak dat flink erodeert nadat de oudejaarstrekpleister afgelopen augustus failliet is gegaan. Gelukkig had Haggeman een scala aan tips om de periode tussen het bakken van oliebollen en het eten te overbruggen.
Een korte test tussen half zes en half zeven.
Het is koud in de stad, dus loopt er bijna niemand rond. Intensieve kruisbestuiving is niet aan de orde. Het lijkt daardoor erg rustig. Die rust is overigenspijnlijk het geval bij een aantal cafés. Een drietal heeft het eind van de middag druk: Luther, Merleijn en Hattrick. Paddy's is echter dé kroeg voor de oudejaarsborrel. In een tent voor de ingang hangen de jassen en er staan mensen voor de deur. Achter de beslagen ramen staat het mudvol. Ik heb me er niet gewaagd. "Dit is gewoon niet leuk meer," hoorde ik vertrekkende gasten zeggen. Ik neem aan dat het de drukte betreft, want Kunst met Peren, de band van dienst, maakt er altijd wel een feestje van. De band bij Gringo's was geweldig. De naam, helaas, is foetsie. Een zesmansband met strakke covers. Uiterst dansbaar ook, maar er waren te weinig mensen binnen. Bij Luther en Fred & Douwe lopen veel kleine kruimels. Waarschijnlijk ook veel jonge ouders. In het rokerige Luther krijg ik meelijden met ze.
Bij Merleijn is het ook rokerig, maar geen kleine kinderen. Vooral 30-ers en 40-ers. En natuurlijk Eric Sloot die met een drummer optrad. Ook in de andere kroegen hadden 30-ers, 40-ers de overhand. Bij Hattrick trad ook een man op. Het klonk nogal skithutterig. Het publiek was jong: 20-ers. Ik was daar dus snel klaar.
Per saldo, Merleijn was het gezelligst. Gringo's had de beste muziek. Maar Paddy's het meeste publiek. De winnaar van de avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten