zondag 7 februari 2010

geloof in inspiratie

Op zondag naar een bijeenkomst over inspiratie. Nou dat moet kunnen. Als de schapen niet meer naar de kerk gaan dan maar naar de fabriek. De Dru-fabriek in Ulft om precies te zijn.

Vanmiddag sprak een domineeszoon over een nieuw geloof: de klimaatcrisis. Met lichtbeelden liet hij een paar overtuigende grafieken zien. Volgens mij had Al Gore die ook in zijn film. Dat zat dus wel goed: de relatie opwarming van de aarde en CO2-uitstoot is statistisch wel duidelijk. Toch zat in de zaal een aantal mensen die zich, met Geert Wilders, tot de groeiende groep van klimaatsceptici rekenen. Ongelovigen. Maar zo gaat dat als zelfs een dominee in Zeeland niet meer in god hoeft te geloven. Dat deed hij natuurlijk al niet, maar nu mag het ook nog van een rechter.

Maar de domineeszoon, Jan Willem van der Groep, had nog ander geloof te verspreiden, namelijk die in de vooruitgang. Die gaat heel hard. Zo hard zelfs dat wat studenten aan het begin van hun studie leren tegen de tijd dat ze afstuderen verouderd is. We moeten dus vooral leren om te gaan met nieuwe uitdagingen.
Het verzamelen van kennis en feiten is zonde van je hersenruimte. Via internet is dat allemaal op te zoeken. Ik begrijp dat het gaat om creativiteit. Zie mogelijkheden en kansen.
Van der Groep citeerde een uitspraak van de autofabrikant Ford uit het begin van de vorige eeuw, dat de auto wel ongeveer uitontwikkeld was. Daar heeft die oude baas toch mooi misgezeten. Ook zei hij ook dat het olietijdperk niet eindigt omdat de olie op is, net zo als dat het Stenen Tijdperk niet was geƫindigd omdat de stenen op waren. Volgens hem komen in de plaats van olie andere, betere, energiebronnen.

En welke dan wel? Nou, zon en wind.
Over die eerste bron wil ik het helemaal niet hebben. Ik zie de zon al dagen niet.
De wind, dat had ik wel willen geloven. Maar nu schijnt het dat die windmolens helemaal niet op wind draaien. Zelfs als het hard waait draaien ze gewoon op . . . . subsidie. Nu heb ik dat eigenlijk al langer gedacht. Als ik ze zo statig zie draaien, dan wil het er bij mij niet in dat de wind die kolossale, zware wieken aanblaast. Volgens mij zit daar onder in de voet van de molen een motor. Het klopt dus. Die motor wordt ergens in een kantoor van Liander aangezet als de minister van milieu weer subsidie heeft overgemaakt.
Is het een gekke gedachte? In ieder geval een creatieve. En dat bedoelt Jan Willem van der Groep toch. Ja, ik geloof wel in zijn inspiratie.

Gerrit Geuvers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten