woensdag 9 september 2009



Met de trein vanuit Arnhem trok een hele grote zandberg langs het spoor mijn aandacht aan de andere kant van het voormalige station Doetinchem Wijnbergen. Het was zo veel en op zo'n vreemde plaats dat ik overeind veerde. Toen keek ik pardoes in een heel erg diepe kuil van naar schatting eenzelfde omvang als de heuvel, maar dan andersom als het ware. Dat moest de oorzaak zijn. Maar waarom daar graven? En waarom zo diep?



Als je er langsloopt ruik je al wat er aan de hand is. En je ziet het ook. Er wordt gesaneerd. Het ruikt naar olie. Alsof er asfalt wordt gelegd. Die olielucht komt uit een "striptoren". Door die toren wordt het vervuilde grondwater geleid. Door er lucht doorheen te blazen wordt de vluchtige olie verwijderd.


De olie is afkomstig van aldaar gerangeerde treinen. Een mooie foto uit 1970 toont het aan ( http://www.stationsweb.com/afbeelding.asp?dir=doetinchemwest&num=3) Aan de noordkant van het spoor was vroeger een fabriek van HAK. Of daar ook het zijspoor voor bedoeld was weet ik niet, maar de NS is verantwoordelijk voor de sanering. Dit jaar hebben ze ook al zo'n operatie uitgvoerd op het intermecoterrein. Er ligt nu een mooi stukje zand met een paar peilbuizen, te zien vanaf het fietspad langs het spoor.

Ook de vuile grond wordt afgevoerd. Op de eerste foto is er nog een klein randje van te zien.
Toch blijft komt er per saldo meer grond bij. De bewoners hebben gevraagd om het heuveltje dat er al lag iets hoger te maken. Dat scheelt een hoop in het lawaai van de treinen, die nu steeds vaker voorbij komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten