zondag 18 oktober 2009

zondagswerk ...

... is niet sterk", kreeg ik wel eens te horen van een vroom gristen, als ik in de tuin stond te bateren. "Maar wel mooi maandag klaar", zei ik er dan achteraan. Veel later natuurlijk, want zo ad rem ben ik niet.

Toch zit er wel wat in. Op zondag pak ik vaak klusjes aan die je beter op zaterdag had kunnen doen, maar niet aan toe kwam. Op zondag wordt het een haastklus en had ik eigenlijk meer behoefte aan rustig lezen op de bank. Of zoiets.

Dat had ik de mannen die in het centrum hard werken ook wel gegund. Maar dat mogen ze niet. Het centrum wordt opnieuw ingericht en de gemeente wil dat het maandag af is, maandagmiddag om precies te zijn, als de consument de winkels weer gaat bestormen. En de aanblik van een bouwvakkersdecolleté belemmert de kooplust.


In het centrum worden bomen geplaatst. Dat is bekend, want er was natuurlijk weer veel gedoe waar die (zeven!) bomen zouden komen. Ook komen er nieuwe banken en prullebakken. Die prullebakken zijn speciaal voor Doetinchem ontworpen. Dat belooft wat!
En de straatlantaarns zijn verwijderd. Mooie grote lampen hangen nu boven de straat (klik op de foto om te vergroten).
Zelfs het straatwerk wordt helemaal schoongespoten en daarna met een zoab-reiniger gepoetst

Het centrum moet er een stuk aangenamer op worden.
Ga maandagmiddag kijken. Of later deze week. Het ziet er nu al mooi uit.
Maar wat jammer dat in de Hamburgerstraat Picknick en Vinkenborg hun uitstalling midden op de weg houden. Het lelijke donkere terras van Picknick en die trieste kiosk (met eenzame ijsbediende) bij Vinkenborg hadden nu in één beweging van het toneel kunnen verdwijnen. Dan was het geld voor boompjes en bankjes echt goed besteed geweest.

Toch zondagswerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten